Hvorfor ikke bare slutte med olje?

Dette er tittelen på en helsidens annonse i FV 23. mai 2011, og sikkert i mange andre aviser også. Det er Statoil som er ute med omdømmebygging, og det kan ikke ha vært billig. De har laget et eget nettsted også – goodideas.statoil.com:

Kampanjen er skikkelig gjennomarbeidet av McCann (avisannonsen). På nett har de få hemninger, og tungolje, boring nord for polarsirkelen, på dyp ned mot 10.000 meter osv nevnes helt uten blygsel. Vi har kompetansen, men risiko nevnes i liten grad… CO2-utslipp nevnes, men hvordan de skal få kabalen med økt produksjon og redusert CO2 til å gå opp ser ikke jeg i alle fall.

Statoil prøver å fremstå som et selskap som er opptatt av å frembringe bl.a. vindkraft, men skriver ikke noe om hvor stor andel av omsetningen som brukes på fornybar energi. Jeg er redd den er forsvinnende liten. En spørring til #statoil på Twitter resulterte bare i et humoristisk svar på 0,00002%…

Greia er jo at vi ikke kan slutte, men vi må begynne reduksjonen øyeblikkelig. I et sånt perspektiv er oljeproduksjonen til Statoil en direkte konkurrent til fornybare energikilder…

Etter å ha sett overfladisk på nettstedet slår det meg at Galtung har rett: En gang hadde Norge et oljeselskap som het Statoil – nå har Statoil et land som heter Norge (fritt etter hukommelsen).

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Samfunn. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.