Håpløs journalistikk

I dag har E24 en sak med tittelen “Fem grunner til at oljeprisen stuper“. To klikk med musa viser grafen for oljeprisutviklingen siste året sammen med artikkelen:

En kjapp titt til høyre viser at oljeprisen har steget over 50 prosent på ett år, og det er jo ikke veldig rart at den da får noen dropp ned i et marked som reagerer på alt mulig. Likevel kommer ikke markedet utenom at oljeproduksjonen har nådd sin peak, og at den nå går inn i en fallende kurve. Hvis en da har noe som helst tro på markedet – og det har de i E24 – så tilsier dette stigende oljepris fremover (pga fallende tilbud OG økende etterspørsel).

At de ikke evner å se dette bildet for noen variasjoner i løpet av noen dager er miserabelt. Hvis vår analysehorisont skal være så kortsiktig, hvordan skal vi da løse langsiktige utfordringer? Nå er det vel også i stigende grad blitt kjøp og salg med datamaskiner med mye under ett sekund i kjøp/salg horisont. I min verden bidrar dette bare til å jasse opp prisene på aksjer og andre verdipapirer, men det er nok av de som mener det skaper varige verdier…

Jeg synes i alle fall dette er skremmende journalistikk! Hvis E24 eksisterer om 10 år, så håper jeg at de finner denne bloggposten på Google (hvis de eksisterer). Hvis jeg ikke har daua, så skal i alle fall homoludens.no bestå! Da vil de se at oljeprisen på langt nær har falt, men høyst sannsynlig både har passert 150 og 200 dollar fatet… Dessuten at norsk oljeproduksjon virkelig er på hell…

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Samfunn. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Håpløs journalistikk

  1. Lars sier:

    Sven Egil Omdal er mediekommentator i Stavanger Aftenblad, og han er sitert i dagens VL med følgende uttalelse:

    “Onsdag landet et fly med 30 norske journalister i London. Det var alt hjemmeredaksjonene kunne avse til prinsebryllupet, så som flåttsesongen står for døren.”

    Både journalistikk på lang sikt og bruk av vesentlighetsprinsippet i journalistikken er nå helt ut. Hva gjør dette med samfunnet på sikt?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.