Førstereis inn ved Rona

I går padlet jeg et sted jeg aldri har vært før – selv om det er rett utenfor stuedøra nesten….

Mellom Kristiansand sentrum og Sørlandsparken går E18 over en smal kanal. Denne vider seg ut til to større vann. Det innerste var veldig idyllisk, med flere små øyer og lite bebyggelse. Hvis jeg ikke husker feil så er dette et område man gjerne vil bygge ut, men grunneier vil heller ha skog enn millioner. Spør du meg kunne vi godt hatt flere slike grunneiere!

Med stort og smått er det 5 bruer som går over kanalen ved E-18. Her et bilde fra den smale passasjen mellom de to vannene:

Her er et kart over området fra Statens Kartverk:

Nettleseren din støtter ikke visning av iframe. <a href="http://www.norgeskart.no/adaptive2/default_embed.aspx?id=sCOIgK5alsgSI6p" target="_blank">Du kan se innholdet i rammen her</a>

Vi sluttet og startet i Bertesbukta. På vei hjem gikk vi på bysiden av Topdalsfjorden, og fikk med oss enda flere bruer! I Bertesbukta var båtpussen i full gang, og det er ikke mange som er på vannet enda. De kan angre, for nå er det ekstremt fint på havet! Med kajakk er det bare 2 hjul under, og så er du fleksibel som bare det:

Sjøsetting er gjort på et blunk! 🙂

Om kvelden var det Keltisk messe i Eg kirke. Deilig.

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok. Bokmerk permalenken.

4 svar til Førstereis inn ved Rona

1. Knegg knegg sier:

Drangsvanna, Lars! Der blir det gjerne 25 grader. Jeg håper på lite alger i år.

Ekte bølger formet av vind, strøm og skjær, med en estetikk og system som man lærer litt bedre for hver padletur med åpne øyne. Jeg vil ikke være uten.

Men jeg liker ikke byfjordbølga om sommeren. Det har akkurat begynt. Sjøen er stygg, den er cola etter kaffe, den har pigger og er laget på prangende materialisme av folk som liker båt og ikke sjø. Bråket i lufta er plagsomt for noen, jeg tenker ikke på det. For etter en kort høst og vår kommer bråket i bølgene som bare dør ut seint om natta.

Men på Drangsvanna. Der er det stille. Der lager en viss hykler sine egne beine streker og prikker, men ser aldri tilbake på dem: Med teknomusikk på øret, med fart- og pulsmåler på åra: Det er meg.

2. Lars sier:

Takk for en herlig og malerisk kommentar!

3. Knegg knegg sier:

Litt vel malerisk og overdrevet, syns jeg. Av og til skulle jeg ønske det gikk an å redigere de kommentarene.

I dagene før “bølgestøy verre enn lydstøy”- kommentaren hadde jeg padla en ustabil surfski, ser du, og kanskje hatt litt uflaks med for eksempel redningsskøyta. Bølgene spruta tre-fire meter til værs langs stupa på Odderøya. Og jeg tenkte “på an igjen”. Det er virkelig et trafikkproblem i byfjorden om sommeren.

Men båttrafikken har ikke tatt av enda, heldigvis. Jeg kom akkurat inn fra noen fine dager i Lillesand og Grimstad (med din guide på dekk, naturligvis!). Det er fremdeles få båter ute. Det er litt mye å kreve at alle andre skal tilpasse seg slik at padlerne og roerne kan optimalisere egen nytelse. Ungene som suser rundt i motorbåter har det tydelig gøy, ihvertfall, det er da verdt noe.

4. Lars sier:

Jeg har prøvd meg på et Synspunkt til FV om tingenes tilstand. Skal se om jeg ikke sender over i kveld.

Det er jo mye som er gøy…