Erfaringer med interrail

Da har jeg fått landet litt etter min tredje interrail. Dessverre begynte jeg altfor sent, så jeg angrer litt på at dette ikke også var en del av min ungdomserfaring… 🙂 Tog er gøy!

Dessuten er det veldig givende å se nye steder, oppleve annen kultur og dessverre oppdage at vi i Norge mangler utsyn pga for mye kaving i egen navlelo… På den siste turen var jeg spesielt ute etter tog og sykkel i landene vi besøkte, og Norge er langt bak de beste i Europa her…. Nederland ruler til de grader på sykkel, og Spania er en fryd med jernbane!!!

De to første gangene vi var avgårde fikk vi mye hjelp på stasjonen i Kristiansand. Dette har de sluttet med (selv om det står betjente stasjoner på nett), så nå må du ringe et telefonnummer. Mer info hos NSB.

På mange tog (de som ikke er så raske) trenger du ikke plassbillett, og det er ikke bestandig det er obligatorisk på de raske heller. Hvis du vil sitte kan det være greit å ha plassbillett, men det går jo også an å unngå toging fredag ettermiddag. Ferierush er også greie å styre unna.

På de raske togene er det begrenset antall interrail-billetter, og plassbillettene kan være ganske dyre. Har du noen lange strekk du skal ta, så kan det være greit å planlegge de litt på forhånd. Å kjøpe billetter før du drar.

Sovekupéene har også blitt dyrere, men det er et stykke igjen til norsk pris (og standard). Du kan fremdeles oppleve å ligge 6 i samme vogn på knallharde senger ute i Europa!

Veien ut i Europa er litt knotete fra Kristiansand. Du får halv pris på ferga, og så er det en privat jernbane fra Hirtshals til Hjørring. Denne koster 29 kroner for 3 soner, og tar danske 100-lapper. Tar du morgenfergen kan du lunsje i Aalborg, spise middag i Odense, og så ta nattoget derfra nedover mot Basel. Et nattog fra Hirtshals til Hamburg hadde vært fint…. Hjem igjen er det enda mer knotete… Denne gangen tok jeg tog fra Groningen til København, og så et nattsittetog fra København til Hjørring. Så måtte jeg vente over 5 timer på at fergen skulle gå… Tar gjerne i mot enklere måter å komme hjem. Forrige gang tok jeg tog fra København – Oslo – Kristiansand. Dessverre får du bar 50% på bill i eget land med interrail, så da må du betale mer enn når du tar ferge.

Når du først kommer litt inn i Tyskland begynner det å gå unna… Da er det korte avstander og raske tog! På den siste interrailen ble jeg mest imponert over togturen fra Malaga via Madrid til Barcelona. Vet ikke hvor lang den er, men det er jo gjennom hele Spania. Turen tar under 5 timer, og toget tipper stadig 300km/h.

For på planlegge ferden er rejseplanen.dk et funn! Velg “Søk i Europa”. I år hadde vi også en del glede av en App til iPhonen som heter “Schedules” (grønn med bilde av buss foran). På dette området dukker det vel opp nye websider og apper hele tiden, så kom gjerne med flere tips i kommentarfeltet!

I og med at det er både en del gåing i byer og stadig skifter av tog/ho(s)tel, så er det greit å pakke lett. Vi har hatt med oss en “trillesekk” (Osprey Sojourn 80l) der en dagstursekk stroppes foran. Da kan en få med all bagasje til to (eller kanskje ha en litt større dagstursekk ved siden av). Det finnes mange løsninger der ute, men husk at det blir en del trilling og bæring….

Den siste gangen hadde vi med store barn, men selv da er mp3-spiller og video på iPad et godt triks. Med små barn blir det mer utfordrende, men slettes ikke umulig. Hildegunn Schuff i Kristiansand holdt foredrag om dette i Kristiansand i går, og det så ut som var en morsom opplevelse!

På alle interrailene har vi hatt noen dager i alpene. Da er det bare klær du trenger – alt annet leier du der nede.

Gode bøker, lydbøker og god tid til bare se ut på landskapet som snirkler/fyker forbi er noen av kvalitetene ved interrail!

Her er tre gallerier fra siste interrail:
Interrail 2011
Mango, Sinner
Auguille du Midi

Og to gamle fra bryllupsreise med interrail i 2009 og bryllupsreise med interrail i 2008.

Har du noen tips du vil dele?

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Samfunn. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.