Livet kommer innenfra

I går kom tørst 02:2010 i posten. Her er det et intervju med søster Anne-Lise Strøm som gjorde sterkt inntrykk. Hun har mottatt Brobyggerprisen, og intervjuet slutter på denne måten:

– Når jeg snakker med muslimer er det ett spørsmål som går igjen: Den ønsker å vite om vi kristne tror at alle muslimer vil gå fortapt.
– Hva svarer du da?
– Hvis vi definerer kirken som Kristi legeme i stedet for en institusjon, så er vi alle lemmer på et legeme og Kristus er hodet. Jeg tror at alle mennesker, i den grad de søker troen og sannheten, er en del av Kristi legeme. Derfor kan ikke jeg med hånden på hjertet si til en annen: Du tror ikke på Jesus, ergo er du ikke frelst, svarer søster Anne-Lise, som mener kristnes oppgave er ikke å forandre andre, men først og fremst å bearbeide seg selv.
– Og det om nødvendig med hjelp. Først da kan vi rekke ut en hånd til den andre der den andre er. Først da kan vi tilgi oss selv og andre for det som har virket splittende oss i mellom, avslutter hun.

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Religion. Bokmerk permalenken.

4 svar til Livet kommer innenfra

  1. Gisle Haugum sier:

    Fint at du la ut dette sitatet av st. Anne Lise, lars. Er veldig glad i henne.

  2. Lars sier:

    Hei Gisle! Ja, hun virker som en vis kvinne!

  3. Knegg knegg sier:

    Alle mennesker, i den grad de søker troen og sannheten, er en del av Kristi legeme?

    Sympatisk synspunkt, men den rimeligste tolkingen, kontekst utelatt, er at hun er Bahá’ì.

  4. Lars sier:

    Jeg tror det er mange “cross-overs” i alle religioner, og synes hun gir et godt bilde på det. Gandhi har vel svart noen som ville bli hindu at de heller burde være der de er å søke (veldig fritt sitert). Kanskje vi skal ha mer fokus på søke tro og sannhet enn forskjellige bokser vi kan putte folk oppi?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.