Tog: Norge vs. Spania

For noen dager siden hadde Aftenposten en artikkel med tittelen «Spanske lyntog vinner over fly«. Her var det en del interessant statistikk.

I ingressen står det:

NORGE: I 2009 bestemte Norge seg for å bygge ny jernbane mellom Oslo og Ski, en strekning på 22 km. Den står tidligst ferdig i 2018.
SPANIA: I 1986 bestemte Spania seg for å bygge ny jernbane mellom Madrid og Sevilla, en strekning på 471 km. Den sto ferdig i 1992.

Det betyr jo at det blir bygget drøye 2 km jernbane i året i Norge, mens man i Spania klarer nesten 100 km i året. Når en først har vedtatt noe. Betyr det at spanjolene er 50 ganger mer effektive enn oss? At de er rikere? At de har mer kompetanse? At de er mer dedikert? Noe må det jo være….

I Norge er jo mest på utredning. Jeg synes det har blitt utredet om vi skal ha høyhastighetsbane i Norge i flere tiår nå. Kanskje på tide å komme i gang med byggingen?

Spania bruker 1% av BNP på jernbane, og det er dobbelt så mye som på vei. I følge artikkelen er tallene for Norge (SSB – 2008) på 1,4% til vei, og 0,3% til jernbane. Når en ser på det hylekoret som vil ha bedre veier i Norge, så er det jo nesten utrolig at det ikke har blitt revolusjon i Spania… Hva slags bilister har de der?

I Spania jobber 500.000 mennesker innen jernbanesektoren, og planen er å investere 250mrd euro innen 2020. I artikkelen går det klart frem at de mener dette skaper nye jobber. Punktligheten i Spania er vi kanskje vant til at er så som så, men når det gjelder høyastighetstogene – så ligger den på 99,6%. Ferskeste punktlighetsstatistikk for NSB ligger i følge artikkelen på 68%.

Nå vil sikkert noen si at det er helt annet terreng i Norge. Men, Spania er også et fjelland, og i følge strategidirektøren som blir intervjuet er det bare Sveits som har mer fjell enn Spania i Europa. Sveits har også mye jernbane… Så er det dette med befolkningstallet. Ja, vi er få. Samtidig har nordmenn en reisefrekvens som er mange ganger hyppigere enn andre land – dermed blir det feil å se på antall innbyggere. Antall reiser ville vært mye mer formålstjenlig.

Jeg håper fremdeles på å reise med høyhastighetstog til Trondheim og Bergen før jeg dør, men da må noen politikere snart begynne å vedta. Utredninger holder ikke!

Takk til John Hultgren og Sveinung Berg Bentzrød for en flott artikkel!

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Samfunn. Bokmerk permalenken.

2 kommentarer til Tog: Norge vs. Spania

  1. Knegg knegg sier:

    Høyhastighet, hvorfor det?

    Det som trengs er vel dobbeltspor. Pluss et til godstransport.

    Antallet reisende per tid per krone investert. Sånn finner du hva som er lurt. Det er ikke vits å suse Kristiansand-Oslo på et par timer, når du må vente i ukevis på billett. Og det blir alternativet når bil og fly har blitt luksusvare.

    Vi må innstille oss på et lavenergisamfunn. Med dagens rammebetingelser har ikke tog noe særlig for seg. Men rammebetingelsene vil dessverre endre seg.

  2. Lars sier:

    Etter møtet med Sørvestbanen i går tror jeg at det kanskje ikke er så mange steder som skal ha høyhastighet (350km/h). Derimot er IC (intercity 250km/h) mer aktuelt de fleste steder. Dobbeltspor og mulighet for passering er også viktig. Gods kommer nok til å få et skikkelig løft etterhvert.

    Når det gjelder ditt siste avsnitt er vi fullstendig på linje…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *