Flyavgift til tog

Det nærmer seg budsjettforhandlinger, og SV vil ha en flyseteavgift på 100,- øremerket investering i jernbane. Du kan lese mer om dette i bloggen til Thor Egil Braadland: “Ferjeavløsning i revers“. Jeg synes jo alt som kan bidra til å få i gang togasatsing er bra, men fx DN er så fortvilet at de i dag bruker hele forsiden på saken…

Her har de intervjuet Lars Egeland som er SVs finanspolitiske talsmann. Han sier til DN:

“Det er klart at folk ikke liker økte avgifter, men jeg tror mange vil oppfatte det positivt når man ser at pengene konkret går til jernbanesatsing.”

For å få litt flere informanter har de også ringt til Bjørn Kjos i Norwegian og “miljødirektør” Niels Eirik Nertun i SAS. Kjos mener det er både miljøfiendtlig og distriktsfiendtlig med en slik avgift, og tror flere vil velge bil fremfor tog. Egentlig virker det som om han ikke skjønner at jernbanen i Norge er håpløst akterutseilt. Kanskje vi skulle sendt han til Spania for å se hva som kunne gjøres? Eller hva om vi setter Kjos inn som adm.dir. for NSB? 😉

“Miljødirektøren” i SAS har et interessant svar til DN:

“Det vil minst ta 15 år å etablere høyhastighetstog i Sør-Norge. I 2020 er det godt mulig at vi vil kunne fly på 100% bioenergi.”

For en liten stund siden la jeg inn en animasjon av flytrafikken i verden her i bloggen. Hvis en i 2020 ser for seg at all denne trafikken skulle benytte bioenergi, så har jeg følgende spørsmål til “miljødirektøren”:

  • Hvor mange dekar må brukes til å skaffe til veie dette drivstoffet?
  • Hvordan ser Nertun for seg at dette vil påvirke prisen på diverse matvarer?

Lederen i finanskomitéen, Torgeir Michaelsen, har også blogget i dag. Hans innlegg heter “Økt skatt er ikke svaret“. Selv om han ikke skriver noe om SV sitt forslag, så ligger det vel litt i kortene hva som er Ap sitt utgangspunkt når partene møtes på søndag.

Nå er det vel ikke live overføring derfra, men det er helt klart på sin plass å ønske LYKKE TIL! Helt uavhengig av hvordan en skaffer pengene, så trenger jernbanen en skikkelig opprustning i dette landet. Representantene på Stortinget kunne ha godt av å ta en titt på denne artikkelen i Aftenposten: “Spanske lyntog vinner over fly“.

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Samfunn. Bokmerk permalenken.

4 svar til Flyavgift til tog

  1. Lars sier:

    Bernt Sønvisen i Troms Ap blogger også om dette:
    http://sonvis.blogspot.com/2010/03/darlig-forslag-fra-sv.html

    Innlegget er ikke spesielt konstruktivt i forhold til hva som skal gjøres for å få Norge på jernbanesporet, men belyser vel litt av hva som kommer til å gå over bordene på søndag….

  2. Ikke spesielt konstuktivt? Hva med å bygge jernbane fra Tromsø til Narvik? Det har nordlendingene gnålt om i tyve år!

    Hva med å flytte makt, administrasjon, hovedkontorer og helsetilbus ut av det sentrale strøk, så alle idiotene som ennå klorer seg fast ute i mørten slipper å tømme lønnskontoen hver gang noe skal gjøres?

    For nordlendinger er et slikt teit forslag realpolitikk med følbare konsekvenser. For deg og SV er det mer en politisk lek.

    For øvrig er jeg helt enig med deg i at det må satses mye mer på jernbane og andre kollektive transportløsninger. Men SV har OGSÅ ansvar for å samle legitimitet og tilslutning til et slikt felles løft. Dette forslaget fungerer motsatt.

  3. Lars sier:

    Når jeg skrev dette om å være konstruktiv – så handlet det om hvor pengene skulle tas fra. SV mener en flyseteavgift – du har ikke kommet med noe alternativ.

    Det hyggelige her er at vi alle er enige om at jernbanen trenger et LØFT. Gjerne helt til Tromsø for min del.

    Dermed vil jeg fremdeles oppfordre deg til å komme med et motforslag til SV sitt “håpløse forslag som mangler legitimitet og tilslutning”.

    I mine øyne er det jo litt pinlig at Spania klarer å bruke over 3 ganger så mye penger på jernbane enn oss…

  4. Lars sier:

    På FB har jeg fått denne tilbakemeldingen:

    Dette er vel et eksempel på mye vi kommer til å se fremover, det å snakke om miljø høres fint ut, men når vi skal begynne å gjøre noe, merke at det koster – se da blir det en annen lyd i luren. Avlatshandelen biodrifstoff orker jeg ikke en gang å tenke på, kjøre på drivstoff produsert på dyrbar mark er helt forkastelig. Jeg undrer meg over at ikke denne koblingen er mer fremme, minner meg etterhvert om middelaldersk avlatshandel…

    Ære være SV for å ta det opp, men jeg er bange for at de blir akk så alene i regjeringen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.