Omdømmebygging

Det er stor aktivitet i oljebransjen for å bygge image i den epoken vi når går inn i. De feirer de 40 årene som har gått med bl.a. med helsiden annonse i Fædrelandsvennen 19.9.2009:

VI FANT, VI FANT!
Da det ble funnet olje på norsk sokkel i 1969, var vi nordmenn kloke nok til å utnytte mulighetene til det beste for oss alle. Oljen og gassen har gjort Norge til et rikt land og til en velutviklet kunnskapsnasjon. I dag er norsk kompetanse og erfaring etterspurt over hele verden, og flere og flere nasjoner ønsker å lære om hvordan Norge har beholdt demokratisk kontroll over oljeformuen. I år er det 40 år siden vi fant den første oljen. Det forandret Norge og livene til hver og en av oss. Det er kanskje et passende tidspunkt å tenke over hva oljen har gjort for deg. Gå inn på www.oljenorge40aar.no, lær mer og bli med å skrive din del av historien. Muligheter har blitt til velstand.

Med denne teksten i bakhodet virker det rart at StatoilHydro er så gira på å få tilgang til oljeformuen i alt annet enn demokratiske land… Jeg har ikke vært på nettstedet enda, men blir mer og mer klar over at bransjen nå har gått i gang med opptrappingen for å få bygge i nord. For å få goodwill til nye grep overalt i verden hvor det er mulig å fortsette oljealderen. Her står det ingenting om klima. Ingenting om at vi har blitt oss selv nok. En får et inntrykk av at velferdsstaten ikke hadde eksistert uten olje. Hva med Sverige? De er da ikke så mye mindre utviklet enn oss som velferdsstat?

Jeg skulle ønske at vi FANT det som verden trenger for en bærekraftig framtid på energisiden. At vi hadde poltisk mot og næringsmessig vilje til å satse på nye ballonger før lufta er fullstendig godt ut av den ballongen vi har drevet med i 40 år. Slik at vi igjen kunne blitt ledende. Kunnskapsnasjonen kunne tatt viktige skritt inn i fremtiden, i stedet for å henge igjen i fortidens energikilde. En utfasing av norsk oljeproduksjon ville blitt lagt merke til internasjonalt, og hvis det hadde blitt fulgt av en drastisk energibruksreduksjon på fastlandet ville det vært grunn til å si “Look to Norway”!

PS: Annonsen er selvsagt rykket inn av OLF.

Litt senere: Klarte jo ikke å holde meg unna, og under de 40 historien dukket plutselig en videosnutt med Frederic Hauge fra Bellona opp. Han gratulerer OLF med de 40 årene som har gått, og sier at i løpet av de neste 40 årene må utslippene av CO2 reduseres med 85% i de rike landene. Derfor skal de stå på overfor OLFs medlemsbedrifter for at de skal omstille seg (noe jo jeg også antyder i avsnittene over…).

Det morsomste er avslutningen:

“Og vi har en ekstragave til dere: Mens dere fester, så skal vi verne Lofoten og Vesterålen!”

Det skal de ha i OLF – de har selvironi, og er ganske rause!

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Samfunn. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Omdømmebygging

  1. Lars sier:

    I forlengelse av dette innlegget fant jeg en kommentar i en annen blogg:

    http://arnenakim.blogspot.com/2009/09/miljteknologi-et-nytt-industrieventyr.html

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.