Øyhopping og litt jobbing

Værvarselet i dag så bra ut, så jeg hadde avtalt med Kaare å ta en skikkelig øyhoppingstur. I morgen fikk jeg også melding fra Børge og Margrethe som hadde overnattet på Flesa. Vi dro inn på besøk, og slik så det ut på deres soverom:

20090808morgenstund

Flere bilder fra Flesa, Stråholmen og Jomfruland ligger inne i oppføringen.

Vi forstyrret dem i frokosten, og jeg må innrømme jeg likte frokostbordet:

20090808frokost

20090808kajakker

Svabergene på Flesa er helt fantastiske:

20090808svaberg

Ettter dette hyggelige møtet gikk ferden videre til Stråholmen, der vi fiksa noen “fake” leirbilder som ble bra:

20090808straaholmen

20090808straaholmen2

Utenfor moloen på Stråholmen lå fremdeles et stort skip fra Kystverket. Det hentet ut ganske mye olje i går. Mellom skipet og fuglefredningsområdet gikk det helikopter frem og tilbake med ca 2 tonn olje i går.

20090808kystverket

Fremdeles var det mye rydding av olje på Stråholmen… 🙁 Men, det blir jo bedre hver dag.

Så gikk ferden videre til Jomfruland. Det lå lenser rundt hele Øytangen, så vi padlet ned til Tårnbrygga. Restauranten ble valgt bort pga stive priser, og vi ruslet rundt til campingplassen der vi tok en hamburger hver. Tok ikke så mange bilder her, men fikk et illustrasjonsbilde av logoen til landhandelen:

20090808skilt

På vei hjem fra Jomfruland var det helt fullstendig stille, og veldig fint lys. Her er Kåre med ny eskimoåre:

20090808kaare

Bak oss så vi et skikkelig lavtrykk på vei inn. Tordenvær var meldt, så vi gikk fort inn mot Flesa og Hafsund etterhvert. Da vi kom til lensene ved Hafsund bar Kåre over, og jeg fikk gitt beskjed om oljesøl i kanalen på Skarveset. Så padlet jeg fort hjem i regnet, og det var god stemning:

20090808regn

Vel tilbake på hytta ble det et bad i regnet, og så inn for å se bilder. Rett etterpå fikk vi hyggelig besøk av Sjur, og nå har vi snakket samtidig alle sammen mens jeg har lagt inn bilder og skrevet. Kanskje ikke helt tilstede, men jeg følger med sånn passe.

Blir nok en tidlig kveld, men jeg er godt fornøyd med dagen. En slags myk overgang til mer feltarbeid. Nå er det meldt regn i morgen og mandag, men så er et nytt høytrykk på vei inn. Lurer på å ta bilen til Dalen på tirsdag, og så gjøre ferdig Telemarkskanalen. Skal sjekke ut litt de neste dagene – så får vi se!

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok. Bokmerk permalenken.

2 svar til Øyhopping og litt jobbing

1. Det var noen nydelige bilder her ja,
    selv sitter jeg oppe ved Nordkapp i tykk
    tåke åog planlegger en tur i vestfylket som vil
    vare i 9- 10 dager.
    Det er synd dette med det oljesølet der nede,
    får bare håpe at det skjedde nært nokk til Løvebakken.

MVH. 71`- Lars

2. Lars sier:

Takk for det Lars Eirik!
    Etter hva jeg vet går du fri for olje i Vest-Agder. Det er godt mulig å komme seg helskinnet igjennom Telemark også – det er ikke sånn at du padler i tykk olje overalt…