Fin turhelg med mye vær!

Jeg fikk sitte på med Kaare fra Kristiansand på fredag, og vi rakk en fin kveldstur. Da var det allerede en del vind, og ganske utrygt. Det fortsatte det med gjennom helgen, og her er to bilder fra i dag – tatt med omtrent 30 min mellomrom:

20090510regn

Forøvrig tror jeg dette må være ett av de beste regnbildene jeg har tatt – og det rett og slett høljet ned…

20090510vaer

I og med at vi bare var to stykker, så valgte vi å være inne fra fredag til lørdag. Lørdag formiddag padlet vi også i nærområdet, og så kom Sindre fra KKK ca 13.30. Etter en lunsj forberedte vi oss på et støt mot Skutevikkilen. På veien møtte vi Eigil, og han slo følge. Siden formiddagen hadde det blåst opp ganske kraftig, og det var bare såvidt vi kom over Trosbyfjorden bort til Hafsund. Vi tok inn Klokkersundet, og det sto det på enda mer. Kan tenke meg at det blåste mellom 15-20 m/s, og det var utrolig slitsomt. Derfor ga vi opp, og snudde. På vei tilbake logget vi 8 km/h bare med å bruke rygg/åre som seil!!!

Vi bestemte oss for å slå leir på Vestre Holmen, og der har jeg aldri overnattet. En fin plass, med flott kveldssol. Etterhvert fikk vi også besøk av Steinar. Både Steinar og Eigil er fra Grenland Havpadleklubb (GHPK). Jeg fikk en del gode tips av Eigil til videre arbeid, og sånt kommer godt med!

I dag tidlig var det klart for Jomfruland, og vinden hadde løyet betraktelig. Vi brukte god tid gjennom hvitveisskogen og var også oppom fyret. Der fikk jeg vite at et rødt hus på Tårnbrygga var med i Kystleden i Telemark, og det har jeg tatt bilde av. Selv om det foreløpig ikke var noen skilter som tydet på at det hadde noe med kystleden å gjøre. Dette er vel et generelt problem ved flere av Kystledens destinasjoner.

Her er noen bilder fra i dag:

20090510eigil

Her er Eigil i sin seildukskajakk – Jomfruland i det fjerne.

20090510gutta

Her er Sindre og Kaare fra KKK i lett regn…

20090510grenland

Dette er Asbjørn og Henning fra GHPK.

20090510hvitveistre

På vei til fyret traff vi på dette eiketreet mellom hvitveisen. Det er ikke alle som har like grei oppvekst – selv blant trærne…

20090510fyr

Det er jo ikke så ofte jeg får være med på bilder, så her har Kaare foreviget meg i toppen av det gamle fyret på Jomfruland. Nå har jeg vært der to ganger på 8 dager, og det er jo ikke så galt…

Tok også et bilde på fredag. Det var med den ganske nye 500mm linsa, og da ser månen slik ut:

20090510maane

Det får være nok bilder, selv om jeg har tatt over 300 stk denne helgen. Tar over et minutt på EDGE å legg inn hvert bilde, og jeg er sugen på søvn… Satser på å komme meg østover i morgen. Vet ikke hvor langt – får se hvor opplagt jeg er i morgen tidlig. Kajakken er jo pakket, så det er bare å etterfylle litt vann – flere kart osv. Planen er å padle Notodden t/r, og været ser ut til å bli bra! 🙂

Dermed blir det en stund til neste oppdatering – men det betyr ikke at jeg later meg… 🙂

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok. Bokmerk permalenken.

2 svar til Fin turhelg med mye vær!

1. Eivind M. sier:

Regnbildet helt øverst er helt fenomenalt, Lars! Liker måten regndråpene eksploderer i vannflata.. 🙂

2. Lars sier:

Tusen takk for den Eivind! Er fornøyd selv også…
    Det er et slit å fotografere under slike forhold… Skulle fått Harald til å montere vindusviskere på kameralinsen. Dessuten er det ikke bare bare å få rett utsnitt i vind og bølger. Kameraet skal jo holdes rolig også….
    Dessuten vokser ikke sånt regnvær på trær akkurat… 😉