Markedsfundamentalisme

Har akkurat lest ferdig boken “Markedets makt over sinnene” av Bent Sofus Tranøy. Her er det veldig mye spennende stoff, og at faglitteratur kan være så underholdende hører virkelig til sjeldenhetene! Han beskriver markedsfundamentalistenes postulater på denne måten (s. 25):

Det sjåvinistiske postulatetet: Privat sektor er alltid bedre og mer effektiv enn offentlig sektor.

Det reduksjonistiske postulatet: Alt mennesker skaper av varer og tjenester, kan og bør omsettes i et marked.

Det naturalistiske postulatet: Markedet er den naturlige rammen for økonomisk samhandling. Derfor er det lett å skape markeder.

Det sirkulære rettferdighetspostulatet: Det du får ut av et marked, reflekterer det du legger inn. Derfor er markedet alltid rettferdig.

Det populistiske postulatet: I et marked er det konsumenten som bestemmer. Produsentene må innrette seg etter konsumentenes ønsker.

De fem første postulatene leder opp til det aller viktigste, konklusjonen og selve kjennetegnet på en markedsfundamentalistisk ideologi:

Det imperialistiske postulatet: På alle samfunnsområder er markedsorganisering, eller i hvert fall noe som etteraper markedets motivasjonssystem, å foretrekke.

Må bare innrømme at jeg gleder meg til å høre Tranøy ved anledning…

Boka ble gitt ut i pocket på Aschehoug i 2007.

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Bøker, Samfunn. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.