Påskepadling

Dro på hytta i dag tidlig, og været ble bedre og bedre jo nærmere jeg kom Bamble. Vel fremme var det rett ut i kajakken, og jeg fikk en nydelig tur på blikk hav. Ganske så fornøyd:

20090411lars

Mens jeg pakket inn i hytta passerte det hele 6 padlere, fordelt på 2-3-1. Ikke nok med det, da jeg startet turen ble jeg ropt til fra en holme utenfor Bjørnøya. “Er det Lars?”. Det var det jo, og da jeg kom nærmere så jeg at det var Sigmund fra GHPK og en til. Det ble det en særdeles hyggelig prat av! Så padlet jeg videre mot favorittøya – Flesa:

20090411flesa

På utsiden av Flesa eksperimenterte jeg med litt lav kamerastilling. Ble inspirert til dette av et bilde i Ocean Paddler. Ble ganske kul effekt – og dette er noe jeg må prøve på mer….

20090411lav1

20090411lav2

På vei inn igjen mot fastlandet fant jeg en holme som speilte seg flott i vannet:

20090411holme

Litt senere kom jeg til en brygge:

20090411stille

Vel inne i Trosbyfjorden måtte jeg en kjapp tur på do. I den forbindelse ble det muligheter til å ta et bilde av kajakken, og her er et detaljbilde av Menaien:

20090411menai

Under sånne forhold er det jo bare å komme seg i kajakken igjen… Her tørker jeg beina litt før spruttrekket settes på:

20090411fotter

På vei bort til hytta ble jeg innhentet av en med altfor lite tid. Full plan mellom Kjønnøya og fuglereservatet. Hadde jeg kommet andre veien hadde jeg hatt han på dekk… Pløyde seg forbi meg i halvplan, og ga full guff gjennom Sundet. Jeg blir bare så provosert! Dette var et ektepar mellom 50-60 år, der han står med rattet og hun kaster glans. De er det dessverre mange av… Mye penger, og tro på at det er like lett å kjøre båt som bil. At det blir bølger og sånn streifer dem ikke…

Men, tilbake på hytta ble jeg møtt av denne utsikten, og da ble humøret bra igjen:

20090411hytta

Nå blir det god middag, og så tar jeg kanskje en kveldstur litt senere i kveld!

Etter kveldstur: Prøvde fluelina for å ta sjøørrett, men var ikke så veldig tålmodig. Padlet t/r Sundet, og så la jeg utover. Det var veldig stille, men ikke så kraftige farger. Her er noen bilder fra i kveld:

20090411flesakveld

Flesa er helt grå. Da jeg padlet innover mot Hafsund fikk jeg sola mer i mot, og rødfargen fra himmelen speilet seg i vannet:

20090411kveldslys

Da jeg kom inn i Trosbyfjorden ble det virkelig stille:

20090411stille1

20090411stille2

På vei gjennom sundet så jeg igjen trioen fra tidlig ettermiddag. Jeg ga på, og tok dem igjen. Frimodig ba jeg om å få ta et bilde, og det gikk de med på. En skikkelig sprek gjeng:

20090411trio

Da var Kjønnøya rundt unnagjort, og jeg tok kajakken opp på brygga. Under hele turen hadde jeg hatt en lanterne på en teleskopstang bak på dekk. Trioen ble ganske imponert av den, og jeg syntes visstnok godt! Det er Helge i KKK som har laget den til meg. Det er en litt modda utgave av Navilight sin teleskopstang. Helge har montert den på en vindussugekopp fra BilTema! 🙂 Her er et bilde så dere tar tegninga:

20090411lykt

Jeg tror noen av bildene fra i dag kan brukes til illustrasjoner i Telemarksguiden. Ellers har jeg ikke fått skrevet noe i dag, men er god og mør i kroppen. Det skulle bety en god og lang natt med søvn, og det er heller ikke å forakte! 🙂 Så får jeg heller gå løs på siste artikkelen i morgen. Hvis det går bra, så er 4 artikler i boks på 14 dager… Blir spennende å se dem på trykk diverse steder i løpet av sommeren!

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok. Bokmerk permalenken.