Null i inntekt

Ser av disse ligningene på nett at jeg har null i inntekt for 2007. Det vil si – i begynnelsen fikk jeg ut 29.000 omtrent. Ikke vet jeg hva som har skjedd, men jeg tjente jo penger i fjor. Betalte til og med skatt! Det er helt klart at havpadling ikke er den aktiviteten som blåser opp disse listene…

I dag begynte vi klokken 06 begge to. Er nå stort sett ferdig i Lillesand, og halvveis i Grimstad. I lunsjen leste jeg et debatt-innlegg i Fædrelandsvennen som gjorde at jeg så rødt. Nå har jeg svart, så får vi se om de tar det inn:

Avgiftsproblemer for Agderforskning

Agderforskning ved forsker Jørn Cruickshank har et merkelig innlegg i onsdagens avis. Det er ett blant mange når det gjelder rushtidsavgiften. Innlegget begynner rimelig greit, men forskeren mener avgiften er for liten til å redusere biltrafikken nok. Den er heller ikke stor nok til å bedre busstilbudet. Dermed blir det bare nok en avgift uten virkning, skriver han.

Men, virkningen er stor nok til å påføre sosiale problemer for de som er dårligst stilt fra før, skriver forskeren. Den går også utover de som har dårlig busstilbud skriver han. Selv om en del av pengene som kommer inn nettopp skal styrke busstilbudet. Hallo? Hvis avgiften hadde vært stor nok i forsker Cruickshanks øyne til å løse problemet, så hadde vel disse problemene blitt enda større? Dette henger jo ikke på greip, og her synes jeg Agderforsknings forsker opererer med skjulte agendaer. Hva vil han egentlig? Annet enn å hale ut saken ytterligere?

Det topper seg mot slutten av innlegget: ”Jeg mener det finnes andre mer sosialt rettferdige og mer treffsikre virkemidler for å oppnå en bedre trafikkfordeling mellom bil og buss, men disse trenges for tiden i bakgrunnen.”

Kjære vene! Vær så snill å få disse virkemidlene på bordet i stedet for å bidra ytterligere til ordgyteriet rundt rushtidsavgiften. Hvis Agderforskning ved forsker Jørn Cruickshank har løsningen på problemet – så er de vel verdt å lytte til. Det er nok flere med meg som venter spent på oppfølgeren! Jeg regner med at Fædrelandsvennens redaktør kan bidra med minst en halv sides spalteplass til noe løsningsorientert også!

Riktignok nevner forskeren ”mer helhetlig areal og transportpolitikk”. Det er et langt lerret å blek. Han mener også Samferdselsdepartementet kan sende mer penger, men disse kommer jo også fra skatter og avgifter. Dette blir for passivt og ullent. Rushtidsavgiften er et konkret tiltak som kan innføres fra i morgen!

Lars Verket
Syklist

Jeg fatter ikke at en forsker tør å underskrive med institusjon etter et sånt innlegg. Hvis ikke han får en melding om å melde seg på teppet – så har jeg ikke stor tiltro til Agderforskning…

Forøvrig er det en del av informasjonen i kommunene som tar tid å finne frem i. Dette gjelder både parkering og tilgang på vann. Skjærgårdstjenesten viser seg å være gode på lokalkunnskap. Kartene må også gjøres pinlig nøyaktig, men her er jeg jo heldigvis ferdig med Lillesand. Det var der det var mest leirplasser. Risør skal gå ganske fort!

Målet nå er å bli ferdig t.o.m. Tvedestrand i løpet av morgendagen, og så gjøre unna en felttur på fredag. Til Risør. Så skriver jeg ut resten av Risør i helgen.

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no

Dette innlegget ble publisert i Dagbok, Samfunn. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *