Fantastisk bra om sykling

Vår kjære Lars Gilberg har i dag et fanastisk fint innpill om sykling i VL. Han skriver:

TUNNELSYN

Alle som har gått, syklet og kjørt bil én og samme strekning vet følgende:

Jo høyere farten er, jo mindre ser du.

Farten får perspektivet til å krympe. Horisonten blir smalere. Går det riktig fort er det lett å få tunnelsyn.

Dette nevnes nå som staten skal bruke 250 millioner kroner på å reparere tunnelene på nye E-18 i Vestfold. Jeg reagerer ikke på beløpet, en kvart milliard er småpenger mot det som ellers brukes på veiutbygging. Og dersom disse pengene kan forhindre at liv går tapt, er vel knapt noen pris for høy.

Samferdselsministeren har uttalt at regningen for reparasjonene ikke skal sendes til bilistene. Men hvem skal den da sendes til? spør Trond Berget i Syklistenes Landsforening. Han spør fordi 80 prosent av befolkningen i Norge kjører bil. Er det rimelig at de 20 prosentene som ikke kjører bil skal betale for tunnelene?

En kvart milliard kroner tilsvarer forøvrig det myndighetene årlig bruker på sykkelveier. Noe som igjen tilsvarer det syklistene årlig betaler i moms når de kjøper sykler. Bladet På Sykkel kan fortelle at sykkelen er på tapende front mot bilen. Dette til tross for klimatrusselen alle snakker om.

46 prosent av alle bilreiser i Norge er under 5 kilometer. Transportøkonomisk Institutt har regnet ut at 35 prosent av alle bilreiser kunne vært erstattet av sykkel eller gange. En slik endring ville spart kloden for 300.000 tonn CO2-utslipp i året, noe som koster Norge 60 millioner kroner årlig i kjøp av CO2-kvoter.

Med dagens investeringsnivå vil det ta 50 år før Norge har et fullverdig sykkelveinett. Kanskje på tide å kreve at samferdselsministeren må gå?

Så utvides synsfeltet hennes.

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Samfunn. Bokmerk permalenken.

2 kommentarer til Fantastisk bra om sykling

  1. Lars sier:

    I heimen har vi lenge prøvd å etterleve regelen: «Under 5 km og under 20 kg på ryggen –> bruk sykkel. Hele året!» Da er det godt å se at TØI til og med har regnet på dette…

    De 60 millioner vi kunne spart på kjøpe av CO2-kvoter er bare barnemat i forhold til hva slik sykling ville hatt å si for folkehelsen. Litt senere i VL har de anmeldt siste boka til Vetle Lid Larsen. Han er rimelig knallhard i sin kritikk av Helsevesenet. At de er blitt pengetellere, som egentlig ikke er så opptatt av å få folk friske. Det er helse som industris om er det sentrale.

    I Helseregion Øst og Sør jobber det i følge han 56000 mennesker, og han spør hva som ville skjedd med de hvis folk ble mer friske. I det hele tatt var det en del spennende perspektiver på ting i dagens avis…

  2. Lars sier:

    Mens jeg ryddet litt fant jeg også en NTB-melding fra tirsdag (da Macen tok seg en pause). Den er slik:

    242 PERSONER DØDE PÅ VEIEN

    «242 personer mistet livet og 940 ble alvorlig skadd på norske veier i fjor, melder SSB.
    Det er 18 flere omkomne og 37 færre alvorlig skadde enn i 2005. Antall omkomne mellom 15 og 34 år gikk ned med 10 prosent.
    Av de i alt 11.126 trafikkskadde i fjor ble 940 personer meget alvorlig eller alvorlig skadd. Til sammenligning viser tallene for 1997-2006 et årlig gjennomsnitt på 288 omkomne og 1116 meget alvorlig eller alvorlige skadde på norske veier.
    36 prosent av dem som døde i trafikken i fjor var mellom 15 og 34 år gamle, mot 45,5 prosent i 2005. Til sammen 87 personer i denne aldergruppen omkom på norske veier i 2006, mot 102 året før. Også skadetallene gikk ned i denne aldersgruppen.»

    Utrolig å lese slik kald og kjølig statistikk. Langt over 200 personer mister livet. Det er en tragedie i MANGE familier, og rammer svært mange. At over 10.000 regnes som trafikkskadde bare i Norge sier litt om hva bilen er verdt i samfunnet. Hvor mange atombomber blir egentlig sluppet i verden hvert år som bilbruk? Har noen regnet på det? Jeg ser vel for meg at Norge er relativt sikkert å kjøre i, sammenlignet med en del andre…
    Muligens er også syklistulykker tatt med i tallene fra SSB. For en stund siden var det store oppslag om antallet sykkelulykker. Da tror jeg man opererte med ca 1000 skadde. Hvis tallene til Lars/SLF stemmer, så er 8 av ti bilister. Sånt sett er jo syklisttallet lavvt i forhold til bilisttallet. Her hadde det helt klart vær spennende å se tall «pr kjørte km» på sykkel og bil. Dessuten er det jo som nevnt over store ringvirkninger av å sykle – på helsefronten. Ringvirkningene på å ha bil går jo mer på pølser på bensinstasjon, verksteder osv….

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *