Jotunheimen og Skagastølstindene

Turen opp fra Gaupne om morgenen gikk fint, og nå er vi her! Det er min første tur til Jotunheimen, mens Ingunn har vært her før. Endelig kan jeg få se Skagastølstindene “live”!

Jeg var ganske fornøyd ja, selv om tåken kom og gikk på toppene:

Planen var Dyrehaugsryggen denne dagen. Slik gikk det ikke. Etterhvert ble det både mye vind og tåke. På ca 1300 meter kjørte vi heller ned i Skardstølsbotn. Her var det flotte forhold. Vindstille, god sikt og NYSNØ:

Ingunn ha fint driv nedover fjellsiden, under tåka. Så fulgte vi dalen innover til Tindeklubbens hytte. Denne hadde jeg også bare hørt om, og det var fint å se den der under Skagastølstindene. Her er det mye historie i veggene. Dessverre (for meg) er det slik at denne hytta kun er for de få. Bare medlemmer av NTK har tilgang, og det er ikke bare lett å bli medlem der. Men, her er jeg jo i godt selskap. Både Zapffe og Therese Bertau stod lenge utenfor deres rekker… 😉 Slik så iallfall hytta ut denne dagen – med de berømmelige Skagastølstindene i bakgrunnen (skjult av tåken):

Vi hadde en skikkelig lunsj i ly av hytta, før vi gikk nord av vann 1370, og vestover under den bratte delen av Dyrehaugsryggen. Da ryggen slaket ut gikk vi nesten rett sørover, og oppover. Vi fulgte ryggen til vi syntes det ble for ufyselig med vind og sikt. Sikten var ganske grei der vi var, men vi så at det var helt tett på toppen. Derimot var vinden kald. Vi snudde på ca 1700 meter denne dagen. Ganske hardt å kjøre i begynnelsen, men de siste kollene ned mot Turtagrø hadde derimot fenomenale kjøreforhold (til tross for litt hvitt lys). Her kunne vi også se spor av vår:

Det er nemlig lett å bli litt årstidsforvirra når det er nysnø i mai. Men, disse gåsungene hjalp meg til å huske at det ER mai likevel.

Vi logget inn på Turtagrø hotell, og fikk rom nr. 11 i annekset. Utrolig flott, med utsikt rett inn i herligheten (som akkurat nå var skjult i tåka). På kvelden var det tre retters middag, og “studier” i biblioteket der. Veldig flott sted.

Det ble en tidlig kveld. Kjente det godt i bena første dagen. Sånn er det som regel.

Skrevet 9. mai.

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok. Bokmerk permalenken.